Problémy pacientov. Tie skutočné.

Autor: Tibor Hlavatý | 29.2.2012 o 7:52 | (upravené 29.2.2012 o 8:33) Karma článku: 9,30 | Prečítané:  2361x

Z môjho pohľadu pacientov trápia iné problémy ako tie, o ktorých sa dookola diskutuje. Medzi tie najhlavnejšie vnímam pingpongovanie pacientov medzi lekármi, dlhé čakacie lehoty na vyšetrenia a nedôstojné prostredie v našich nemocniciach. O nich bude tento blog.

 


Verejné diskusie o zdravotníctve sa od čias Zajaca točia iba okolo tzv "reforiem". Pod nimi sa zväčša skrýva rušenia alebo privatizácia častí alebo alebo celých segmentov zdravotníctva. Cieľ je verejne zahmlievaný, ale autori sa vždy oficiálne nádejajú, že tým usporia. Hoci sa úspory nikdy nedostavili, práve naopak, po každej "reforme" je sprivatizovaný segment nákladnejší a služby v sčasti zrušených segmentov horšie, vždy sa nájdú noví a noví reformátori kráčajúci v šľapajách toho prvého najväčšieho ...

Z môjho pohľadu pacientov trápia úplne iné problémy. Medzi tie najhlavnejšie vnímam pingpongovanie pacientov medzi lekármi, dlhé čakacie lehoty na vyšetrenia a nedôstojné prostredie v našich nemocniciach. O tom bude tento blog.

 

1. Prvý problém - ping-pongovanie pacientov

Všetci to poznáme, prídeme k obvodnému, ten nás s väčšinou problémov, čo samé neodídu rozpošle ku štyrom- piatim špecialistom. U starších pacientov sú to desiatky vyšetrení a kontrol ročne. Podľa údajov Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD) slovenský pacient navštívi lekára v priemere 12,1 krát za rok. V vyspelých krajinách OECD je to priemerne iba 6,5 krát.

consultationsoecd.jpg

Väčšinu problémov pacienta v Nemecku vyrieši jeho praktický lekár (Hausarzt). U nás nie. Všeobecný lekár na Slovensku (obvodný alebo praktický lekár) nemá dostatočné kompetencie ani motivačné financovanie. Ako roky plynuli, sa zo všeobecného lekára stal dispečer, ktorý musí preposielať pacientov od Petra k Pavlovi  na tucty rôznych vyšetrení a konzultácií.

 

Riešenie

Riešením tohto problému je posilnenie kompetencií všeobecného lekára tak, aby mohol vykonávať základné vyšetrenia ako sú EKG alebo ultrazvuk sám, sám indikovať potrebné náročnejšie vyšetrenia a sám predpisovať potrebné lieky. Ak sa to podarí presadiť, šikovný všeobecný lekár vyrieši väčšinu bežných problémov pacienta na jednom mieste.

 

Potrebné je takisto zmeniť financovanie všeobecných lekárov. Súčasné kapitačné platby (paušál) sú nízke a demotivačné a je treba ich zmeniť na kombinovaný model paušálu a platby za skutočnú prácu (za výkony).  V neposlednom rade je nutné zmeniť postavenie všeobecného lekára tak, aby mohol efektívne koordinovať starostlivosť o svojich pacientov, včítane kontroly finančných tokov za objednané služby pre svojich pacientov.

 

Nové postavenie všeobecného lekára musí reflektovať aj systém podpory vzdelávania všeobecných lekárov. Nesmú mať bariéry prístupu ku kurzom, certifikátom a špecializáciám.

 

2. Druhý problém - čakacie doby

Taksito dôverné známe, pokiaľ si nepriplatíte za "nadštandard" čakáte na každé vyšetrenie týždne až mesiace. Mladší si tých pár termínov priplatí, starší by na násobne viac termínov minul celý dôchodok. Dôvodov je niekoľko, prvým je preťaženie segmentu špecialistov, t.j. problém ktorý som popísal vyššie.

 

Druhým problémom sú takzvané limity. Každý poskytovateľ uzatvára s poisťovňou zmluvu, kde je limitovaný počet pacientov, ktoré môže lekár ošetriť za jeden mesiac. Ak ošetrí viac pacientov je to jeho vec, ale poisťovňa to nezaplatí. Fakt je že časť poskytovateľov lieči aj nad rámec limitu a zadarmo, na druhej strane mnohí si to nemôžu dovoliť a pacientov presúvajú na ďalšie mesiace.

 

Riešenie

Prvým riešením je odbúranie zbytočných návštev u lekárov, tak ako som popísal vyššie. Čo dokáže vyriešiť praktický lekár, vyrieši sa tam a pacient nemusí byť ping-pongovaný po zbytočných vyšetreniach.

 

Druhým riešením sú jasné pravidlá financovania výkonov. Je potrebné prijať nový katalóg výkonov slovenskej republiky (starý máme z roku 2004 a je na úrovni Uzbekistanu) a v ňom jasne zadefinovať indikačné kritériá na každý jeden výkon tak ako je tomu pri liekoch. Zároveň zadefinovať, ktoré výkony a za akých okolností hradí zdravotná poisťovňa a ktoré pacient sám alebo cez doplnkové poistenie. Ak sú jasné pravidlá, každý výkon, ktorý je indikovaný musí poisťovňa uhradiť. Poskytovatelia tak budú robiť iba indikované výkony ale nebudú musieť kvôli limitom termíny posúvať do ďalších mesiacov.

 

No a na záver je potrebné ustanoviť funkciu odborného sudcu (tzv. arbitra) pre spory poskytovateľov a poisťovní o indikáciách a úhrade výkonov. Aby poskytovatelia nemuseli odkladať výkony z obavy, že platbu od poisťovne v živote neuvidia.

 

3. Tretí problém - zdecimované nemocnice

Naše nemocnice sú poväčšinou staré, ošarpané, neútulne,  so spoločnými záchodmi a kolektívnymi sprchami na oddelení. Príbozní by aj chceli pomôcť, ale ako na izbe pripomínajúcej viac turistickú ubytovňu ako súkromnú izbu pacienta. No a skúste deň po operácii putovať na druhý koniec oddelenia na toaletu, to je horor. Dôvodom tohto stavu slovenských nemocníc je, že sa do nich už dvadsať rokov neinvestovalo.

spotTH.jpg

Už v roku 2004 spoločnosť Sanigest vo svojej analýze skonštatovala, že až 56% nemocníc na Slovensku je zastaralých. A to bolo pred ôsmymi rokmi! Odvtedy sa skoro nič neurobilo. Naďalej sú štandardom spoločné sprchy a toalety, staré postele a kaziace sa staré výťahy.

 

Riešenie

V prvom rade je potrebné povedať si na rovinu, že chceme moderné nemocnice s dôstojným prostredím pre pacientov. Ak sa na tom zhodneme, financovanie nemocníc sa posunie na rebríčku našich priorít vyššie a peniaze sa nájdu.

 

Od roku 2012 sa bude pripravovať nový plán rozdelenia eurofondov. Do operačného programu zdravotníctvo je potrebné na rekonštrukcie nemocníc vyčleniť adekvátne prostriedky vo výške asi 250 mil euro ročne.

 

Štát si musí uvedomiť svoju zodpovednosť a platiť spravodlivé odvody za svojich poistencov nie vo výške 30 euro, ale aspoň 36 euro mesačne. Pracujúci platí v priemere 110 euro.

 

V neposlednom rade je potrebné pretrhnúť politické ovplyvňovanie riadenia nemocníc, ktoré často vedie ku korupcii. Nebrániť riaditeľom slobodne rokovať s poisťovňami a vniesť viac svetla do hospodárenia nemocníc. Potrebujeme správne rady, kde nerozhoduje v prítmí o miliónoch jeden jediný človek.

 

Záver

Problémy sa dajú pomenovať a riešenia sa dajú navrhnúť. Najdôležitejšie však je, že niekto musí stáť na strane pacienta. Nie na strane poisťovní, nie na strane ministerstva a finančných skupín. Dokonca ani nie na strane rôznych poskytovateľov, hoci tí sú pre riešenia samozrejme najdôležitejší partner.

 

Pre pacientov je najdôležitejšie, aby za nich bojoval niekto na úrovni, kde sa píšu pravidlá a zákony. Bojoval, keď sa rozhoduje, kto ich bude vykonávať.

 

Kvalitné zdravotníctvo potrebuje viac financií, menej korupcie a jasné pravidla. No a niekoho, kto to bude strážiť.


Preto kandidujem do parlamentu!

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet dlžníka aj bez exekútora, bezvýsledne exekúcie sa musia zastaviť.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?

TECH

Nemecký fúzny reaktor je o krok bližšie k spusteniu

Do troch rokov chcú udržať skutočnú fúznu reakciu.


Už ste čítali?